February 12, 2012

MENARIK :3

Views
Assalamualaikum. :3
Hai. Hari ini kali kedua saya tulis entri dalam bahasa ibunda.
Sekali sekala guna bahasa yg tercinta.
Sebenarnya saya tak berapa pandai dalam 2 bahasa ni.
Bahasa Inggeris n Bahasa Melayu.
Tapi cubaaa. Kan kan kan?
Pratice make perfect.
Betul kan?
So, hari ni saya tak tahu nak tulis entri pasal apa?
Dalam fikiran saya banyak entri saya nak post tapi satu pun tak boleh keluar.
Hari ni saya share sikit pasal
20 fakta MENARIK tentang ISLAM.

1.Adakah kamu semua tahu? Haha, saya pasti kamu semua tak tahu. Ternyata nama yang paling banyak di guna dalam dunia adalah "Muhammad" disusuli  dengan nama "Jack"

2.Tahu negara namanya Albania? Ia merupakan satu-satunya negara di benua Eropah yang diduduki oleh 90% penduduk Islam.

3.Perkataan "Alcohol" sebenarnya berasal dari bahasa arab, Al-Kuhl yang mempunyai erti "bubuk" yang kemudiannya diserap ke dalam bahasa Inggeris.

4.Beberapa ayat dalam Al-Quran menggambarkan pentingnya persamaan hak antara lelaki dan perempuan (secara perhitungan Matematik). Perkataan lelaki dan wanita di dalam Al-Quran sama-sama berjumlah 24.

5.Islam merupakan agama yg pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber, dijangkakan akan menjadi agama nombor 1 di dunia pada tahun 2030.

6.Jikalau sekarang Al-Quran dihancurkan maka versi Arab dari Al-Quran akan segera gantikan oleh jutaan muslim yang digelar "Huffaz: yg telah menghafalkan kata-kata di dalam Al-Quran dari awal hingga akhir.

7.Pemeluk Islam bertambah 2.9% per tahun. Pertumbuhan ini lebih cepat jika dibandingkan dengan pertumbuhan jumlah penduduk bumi sendiri yg hanya 2.3% per tahun.

8.Berdasarkan data dari Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat, dianggarkan seramai 15,000 orang beragama Islam berkhidmat dalam US Militari (Stats 1997)

9.Seramai 8 juta orang Muslim yg kini berada di AS dan 20,000 orang AS masuk Islam setiap tahun setelah peristiwa 9/11.

10.Jasad Nabi Muhammad pernah hampir-hampir dicuri 2 kali, namun kedua-duanya gagal dan salah satu yg mencuri dihilangkan oleh Allah dari bumi.

11.Al-Quran adalah satu-satunya kitab suci yang boleh dihafal jutaan manusia (Hafiz/penghafal Al-Quran) sehingga keasliannya dan kesuciannya selalu terjaga.

12.Jika agama lain ada 4 versi kitab yg berbeza satu dgn lainnya, maka Al-Quran hanya ada satu dan tidak ada penentangan di dalamnya.

13.Para angkasawan telah menemui yg planet Bumi itu mengeluarkann sejenis radiasi yang berpusat di kota Makkah, tempatnya berasal dari Kaabah. Paling MENGEJUTKAN adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berakhir), radiasi tersebut menembusi planet Marikh dan masih berlanjutan. Peneliti mempercayai bahawa radiasi ini karakteristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet Bumi dengan Kabaah di alam akhirat.

14.Kata-kata terakhir Nabi Muhammad sebelum wafat adalah "Ummatii... ummatii... ummatii..." yg mengungkapkan betapa besar cinta Baginda kepada umatnya.

15.Solat yg pertama dilakukan oleh Rasulullah s.a.w menghadap Masijidil Haram adalah solat Asar bersama para sahabatnya, setelah sebelumnya kiblat ke Masijidil Baitul Maqdis selama 16 bulan.

16.Sebanyak 23 kali perang semasa Rasulullah memimpin, hanya sekali kekalahan yg diderita kaum muslimin iaitu Perang Uhud.

17.Musa a.s. adalah nama yg paling banyak disebut dalam Al-Quran, sedangkan Maryam adalah satu-satunya yang disebut dalam Al-Quran.

18.Semua anak Nabi Muhammad iaitu Al-Qasim,Abdullah dan Ibrahim meninggal dunia lebih kurang usia 2 tahun. Allah sengaja memanggil mereka lebih awal agar kaum muslimin tidak mengangkat mereka menjadi rasul yg baru.

19.Hajar Aswad diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih dari susu dan dosa-dosa anak cucu Adam lah yg menjadikannya hitam.

20.Al-Khawarizmi (matematik), Jabir Ibn Hayyan (kimia), Ibnu Khaldun (sosiologi dan sejarah), Ibnu Sina (kedoktoran), Al-Biruni (fizik), Ibnu Batutah (antropologi) adalah contoh daripada ratusan cendikiawan muslim yg menjadi rujukan dalam ilmu pengetahuan moden.

So readers?
Best tak baca 20 fakta yg menarik ni?
Alhamdulilah~
Kalau boleh share lah dgn kawan kawan kamu semua. :3
Ok lah. Kalau saya ada cerita atau nak share sikit tentang apa-apa Insya-Allah saya akan post.
Cuma yg belum follow tu, silalah follow.  :) tak rugi punn.
And jumpa lagi tempat yg sama, link yg sama hanya dengan Daniella. :P
HAHA! Assalamualaikum. 




No comments:

Post a Comment

MsDaniella says Hi